Sposób wystawiania i realizacji recept lekarskich powinien być zgodny z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie recept lekarskich (DzU nr 97 poz. 646 z późn. zm.). Na mocy tego rozporządzenia każdy egzemplarz recepty jest przypisany do konkretnego lekarza. Recepta lekarska jest nie tylko zleceniem wydania leku, ale także swoistym czekiem wystawianym przez lekarza i nośnikiem informacji o obrocie publicznymi środkami finansowymi przeznaczanymi na refundację leków.

Co jest istotne?

  • Lekarz może wystawić receptę z symbolem „P” (choroba przewlekła) na kilka (max 5) leków, jednocześnie – pod warunkiem, że na każdy z tych leków przysługują pacjentowi te uprawnienia np. pacjentowi można przepisać na jednej recepcie z zaznaczonym kodem choroby przewlekłej „P” Serevent i Mucosolvan – w sytuacji gdy cierpi on zarówno na astmę jak i na mukowiscydozę.
  • Recepty powinny być wypełnione czytelnie.
  • Na kodowanej recepcie lekarskiej (białej) można wypisać maksymalnie pięć leków gotowych lub jeden lek recepturowy. W przypadku recept wystawianych na leki psychotropowe i narkotyczne należy umieścić jeden lek na jednej recepcie. Dopuszcza się wystawianie na jednej recepcie leków na różne uprawnienia, pod warunkiem, że pacjentowi faktycznie uprawnienia te przysługują.
  • W przypadku, gdy pacjent ma mniej niż 18 lat, wpisuje się jego wiek w polu „Pacjent”.
  • Wszelkie zmiany i poprawki na recepcie mogą być dokonywane tylko i wyłącznie przez lekarza wystawiającego receptę, w miejscu dokonanej zmiany umieszcza się podpis i pieczątkę imienną.
  • Dane dotyczące świadczeniodawcy oraz lekarza wystawiającego receptę muszą być naniesione na recepcie w formie pieczęci lub nadruku.
  • Recepty na leki nierefundowane lub dla osób nieubezpieczonych muszą obejmować (co najmniej) dane pacjenta, dane lekarza wystawiającego receptę, treść recepty i datę jej wystawienia. W takich przypadkach lekarz nie musi korzystać z recept kodowanych.

Uwagi dotyczące pieczątek lekarskich i pieczątek świadczeniodawców.

W związku z licznymi sygnałami, dotyczącymi nieprawidłowości w stosowaniu pieczątek przez świadczeniodawców i lekarzy, przypominamy podstawowe zasady obowiązujące w tym zakresie. 1. Dane dotyczące lekarza wystawiającego receptę (imienna pieczątka lekarska): w pieczątce imiennej lekarza muszą być umieszczone: imię i nazwisko oraz numer prawa wykonywania zawodu. 2. Dane dotyczące świadczeniodawcy (pieczątka nagłówkowa): * w przypadku wystawiania recept w ramach zakładów opieki zdrowotnej, indywidualnych, indywidualnych specjalistycznych lub grupowych praktyk lekarskich, pieczątka nagłówkowa musi zawierać następujące dane: nazwę jednostki, adres, numer telefonu i identyfikator jednostki, którym jest dziewięć pierwszych cyfr numeru REGON + trzycyfrowa, siódma część resortowego kodu identyfikacyjnego (jeśli został nadany jednostce). * w przypadku wystawiania recept dla siebie i rodziny (pro auctore, pro familia), dane umieszczane na recepcie, w miejscu „Świadczeniodawca”, obejmują następujące informacje: imię i nazwisko lekarza, adres wystawiającego receptę i jego numer telefonu oraz dziewięciocyfrowy numer umowy upoważniającej do wystawiania recept na refundowane produkty lecznicze i wyroby medyczne, nadawany przez oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia W przypadku zagubienia, kradzieży lub stwierdzenia przypadku sfałszowania recept oraz pieczątek lekarskich należy przesłać pismo informujące o okolicznościach utraty pieczątki lub recept, umieszczając (jeżeli to możliwe) wzór starej pieczątki. Zaznaczyć należy również zmiany dokonane w nowej pieczątce. W przypadku utraty numerowanych recept lekarskich, należy określić, w jakim zakresie numerycznym recepty zostały skradzione – na tej podstawie oddział wojewódzki NFZ dokonuje anulowania utraconych blankietów. W sytuacji stwierdzenia faktu sfałszowania przypisanych zakresów numerycznych recept lub sfałszowania pieczątek, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt do oddziału wojewódzkiego NFZ. Informacja o sfałszowanych lub skradzionych pieczątkach i receptach trafia regularnie, w formie wykazów, do aptek na terenie danego województwa. Jest także rozsyłana do wszystkich oddziałów NFZ w Polsce, które z kolei powiadamiają apteki na swoim terenie. Oprac. na podstawie Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2007 w sprawie recept lekarskich (DzU nr 97 poz. 646 z późn. zm.)